onsdag den 4. september 2013

Himmelsk (og lynhurtig) LCHF-chokolademousse


Vi får meget inspiration gennem Instagram - det er fantastisk hvor meget lækker LCHF-mad, der bliver lavet rundt omkring!

Denne opskrift på chokolademousse kommer derfra. Den smager helt fantastisk - og så er den super hurtig at lave. Ren win-win! :)

Til to portioner brugte vi:
1,5 dl fløde
1 æggeblomme
50 g chokolade (med mindst 70 %, selvfølgelig).

Pisk fløden - den skal blive til en lidt blød flødeskum - ikke den helt stive slags.
Vend æggeblommen i flødeskummet.
Smelt chokoladen og rør den i fløde-ægge-massen.
Hæld i to skåle/glas og stil det i køleskabet, til det skal serveres (mindst en halv time, men gerne mere).

Vi brugte chokolade med orange-smag - det gav et godt twist. Vi har allerede købt ind til en variant med kokos, en med pistacienødder, en med mint, en med brombær, en med... Jep, så god er den - prøv den! :)

Og apropos Instagram - skulle du så ikke lige hoppe ind og følge os der? :) @lchfhverdag - vi ses derinde!


Follow on Bloglovin

15 kommentarer:

  1. Ser godt ud :) den er jeg nødt til at prøve

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør det - det er SÅ lækkert! Men også farligt - vi har allerede fået det igen i dag! ;)

      Slet
  2. Har lige lavet en potion og smidt i køleskabet.. F**** det smager jo godt!! (ja jeg måtte bare prøvesmage ;) )

    Elsker LCHF! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha ja, vi er helt enige! Det er bare så nemt og lækkert, at man kan have svært ved at finde argumenterne for IKKE at lave det igen og igen og igen og... ;)

      Slet
  3. Svar
    1. Enig!! Hvilken variant prøvede du?

      Slet
  4. Jeg sidder og nyder en portion nu MUMS:-) Det er ikke sidste gang jeg laver den! Jeg brugte 72% chokolade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glad for, du kunne lide den - vi serverede den for ikke-LCHF-gæster i går, og de var også vilde med det :)

      Slet
  5. Hej.
    Fin blog i har :)

    Jeg vil lige hører om I bruger laktosefri fløde? Når nu en af jer ikke tåler laktose, det gør jeg nemlig heller ikke og synes nogen gange det kan være svært at finde erstatninger for nogle af mælkeprodukterne i LCHF opskrifterne (hvis det hele ikke skal smage af kokos ;) ) Jeg tåler en del laktosefri men får jeg for meget af selv dette reagere jeg også på det.
    Har I nogle gode tips?

    Hilsen
    Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christine

      Da jeg stoppede med at provokere min mave med gluten, kunne jeg pludselig tåle langt større mængder laktose end før. Begge dele påvirkede nemlig min tærskel for, hvornår jeg reagerer. Det er selvfølgelig ikke sikkert, det samme på nogen måde gør sig gældende for dig - men for mig har det betydet, at jeg ikke længere bruger laktosefri fløde, for min krop kan sagtens håndtere laktosen i almindelig fløde nu.
      Desuden har jeg fået at vide, at jo højere fedtindhold i mælkeprodukter, desto lavere laktoseindhold - og ved de kværnede ting (smør, ost osv.) er laktoseindholdet så lavt, at jeg aldrig har reageret.
      Jeg var på allergiklinikken i Gentofte i vinter, og lægen der sagde, at det eneste, jeg kan gøre, er at undgå gluten og laktose mest muligt - men at det jo heldigvis ikke er skadeligt eller farligt at udsætte sig selv for nogen af delene - "kun" rigtig ubehageligt. Derfor anbefalede han mig bare at mærke efter på egen krop, hvor meget jeg kunne tåle - og så sagde han desuden, at tendensen er, at det bliver bedre med alderen - så det er jo en dejlig nyhed!

      Det blev et langt indlæg, men nu fik du lige alle mine tanker om det. Spørg endelig igen, hvis du har mere :)

      Venligst, Jennifer

      Slet
    2. Tak Jennifer - det er dejligt at hører dine tanker og at du har fået det bedre med laktosen. Jeg kan også tåle mere nu end før jeg gik glutenfri, men dog ikke nær så meget som dig, men glæder mig at din læge sagde at det blir bedre med alderen - så ser jeg frem til at spise cheesecake og is når jeg blir 80 :D

      Slet
  6. Herligt med nemme opskrifter. Vi laver ofte denne version bare med en god kakao i stedet for chokolade - så er den endnu nemmere.
    Iøvrigt tak for god inspiration.
    Mange hilsner Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke en god ide - det må vi prøve! Og selv tak - vi læser også med ved jer :)

      Slet
  7. Kræver den slet ikke sødning?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...